21 September 2013

Posted by jinson on 21.9.13 No comments

Hari ini, menjadi peminta sedekah telah menjadi satu jenis pekerjaan. Jalan-jalan besar dan lorong-lorong kecil, anda boleh melihat mereka di mana-mana.
 Pada asasnya, mereka semua teratur dan berdisiplin. Ada Orang-orang yang tertentu di sebalik tabir yang memaksa supaya kanak-kanak dan orang-orang tua pergi mengemis, bukan untuk makanan, tetapi untuk wang. Bagi sesetengah pihak, jika anda memberikan mereka makanan, bukan sahaja dia akan menolak, dia juga akan menjerit pada anda.
 Wang yang mereka meminta mesti diserahkan kepada orang-orang di atas mereka. Lebih buruk lagi, fenomena membawa anak-anak adalah sesuatu yang biasa kita lihat untuk mendapatkan wang. Berurusan dengan pengemis telah menjadi satu jenis beban. Apa yang membuat orang merasa yang paling tidak berpuas hati menggunakan kanak-kanak di bawah umur untuk pergi mengemis.
 Melakukan ini adalah sejenis penderaan terhadap kanak-kanak, sejenis kemusnahan, yang akan menyebabkan kemudaratan yang besar kepada pertumbuhan dan kesihatan psikologi. Kerana fenomena seperti ini, semua masyarakat perlu memberi perhatian yang lebih kepada kanak-kanak pengemis, dan melindungi hak-hak sah dan kepentingan kanak-kanak. Terhadap mereka memanipulasi di belakang tabir, masyarakat juga perlu menyiasat tanggungjawab, supaya kanak-kanak ini boleh hidup, belajar, dan berkembang dengan sihat seperti kanak-kanak normal.















0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Arkib Blog