4 Julai 2013

Posted by jinson on 4.7.13 No comments


KUALA LUMPUR 3 Julai - Penghuni di kawasan berbukit di sekitar Hulu Klang dikejutkan lagi dengan insiden tanah runtuh dan kali ini mengakibatkan tiga pekerja binaan warga Myanmar maut manakala seorang lagi cedera.
 Runtuhan tanah ini dipercayai berikutan hujan sejak beberapa hari lalu menyebabkan berlaku pergerakan tanah termasuk di sebuah tapak pembinaan di Sierra Ukay, Ukay Perdana hari ini. Dalam kejadian pukul 11.25 pagi itu, tiga pekerja yang tertimbus dan maut ialah Mohamad Alam Yusup Ali, 33; Abdul Korim Was Korim, 36, dan Ramzawihakim Soyotdulah, 26.
 Seorang rakan mereka yang terselamat, Zokoria Shobualam, 22, patah kedua-dua belah kaki. Mayat tiga pekerja itu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat manakala Zokoria dirawat di Hospital Ampang.
 Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd. Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu kira-kira pukul 11.29 pagi dan sebuah jentera dengan sejumlah anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Ampang bergegas ke lokasi kejadian bagi operasi menyelamat.
 "Kesemua mangsa ketika kejadian sedang melakukan kerja-kerja memasang konkrit aliran longkang di tebing tapak perumahan itu manakala empat lagi rakan mereka melakukan kerja pembinaan di kawasan berdekatan sejak pukul 8 pagi," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.
 Insiden hari ini adalah yang terburuk selepas kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang meragut lima nyawa dan memusnahkan 14 buah banglo di Taman Bukit Mewah pada 6 Disember 2008. Mohd. Sani dalam pada itu berkata, seorang mangsa yang maut dan terselamat berjaya dikeluarkan oleh pekerja lain yang berada di situ sementara dua lagi dikeluarkan bomba sejurus tiba di lokasi. "Runtuhan tanah setinggi kira-kira tiga meter itu dipercayai berlaku disebabkan struktur tanah dalam projek pembinaan tidak stabil, dipercayai akibat kerja-kerja penanaman cerucuk rumah di atas tebing dan lokasi kejadian," jelasnya. Sementara itu, seorang pekerja buruh warga Bangladesh, Joher Alem, 23, berkata, kesemua pekerja warga Myanmar itu baru dua minggu bekerja di tapak pembinaan tersebut.
 "Ketika kejadian, saya dalam perjalanan ke kantin berdekatan tapak pembinaan itu namun dikejutkan dengan runtuhan tanah di situ dan menyebabkan tiga pekerja maut. "Pembinaan perumahan itu sudah menjangkau sembilan bulan dan ini kali pertama kes runtuhan berlaku.
 Saya percaya mangsa maut disebabkan lemas dalam runtuhan," katanya. Sementara itu Bernama melaporkan saudara terdekat kepada dua rakyat Myanmar yang terbunuh dalam kejadian tebing runtuh itu meminta polis menyiasat tapak pembinaan berkenaan.
 Muhamad Amin Mohamad Ali, 41, berkata, ini kerana, seorang pekerja tapak pembinaan itu mendakwa berlaku kecuaian sehingga mengakibatkan kejadian malang itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Arkib Blog